Tuesday, January 9, 2007

DUNIA PERNIAGAAN

Perniagaan mengenai persekitaran pelaburan selalunya membincangkan mengenai pasaran, pengurusan ekonomi dan sebagainya.

Komponen Persekitaran pelaburan (The components of ventures’ environment)

Usahawan bukan sahaja perlu mengkaji suasana persekitaran semasa memulakan perniagaan mereka tetapi mereka perlu juga mengkajinya semasa pelaburan/perniagaan mereka sedang berkembang. Persekitaran adalah situasi dimana operasi pelaburan perniagaan berlaku. Persekitaran pelaburan boleh dibahagikan kepada dua bahagian:

1) Pandangan Makro – pandangan persekitaran luaran
2) Pandangan Mikro – pandangan persekitaran luaran dan dalaman

a) Persekitaran Luaran (External Environment)
Persekitaran luaran boleh mempengaruhi keputusan perniagaan yang akan dibuat untuk jangka masa panjang dan merupakan unsur yang tidak boleh dikawal.

Persekitaran Makro terdiri daripada unsur berikut:
· Politik dan Undang-undang yang dibuat (Legislation)
· Ekonomi
· Kebudayaan Sosial
· Teknologi

Kuratko dan Hodgetts (2004) membincangkan Persekitaran Mikro terhadap pelaburan perniagaan adalah sebahagian daripada Persekitaran Luaran Pelaburan, tetapi ia secara langsung boleh mempengaruhi keputusan dan aktiviti usahawan. Ini juga dikenali sebagai Persekitaran Industri atau Persekitaran Tugas.

Persekitaran Mikro mengandungi unsur-unsur berikut:
· Pengguna
· Pesaing (
Competitors)
· Pembekal
· Institusi Kewangan
· Organisasi bukan Kerajaan
· Agensi Kerajaan

Persekitaran dalaman atau persekitaran industri juga dikenali sebagai Persekitaran Bersifat Persaingan di dalam Model Porter 5 Forces yang mana termasuk ancaman terhadap kemasukkan pesaing baru, produk tiruan (pengganti) dan kuasa tawar menawar pembekal dan pembeli. Institusi kewangan boleh dianggap sebagai Persekitaran Umum manakala Organisasi bukan Kerajaan dan Agensi Kerajaan boleh dikategorikan di bawah politik dan undang-undang yang dibuat.

b) Persekitaran Dalaman (Internal Environment)
Persekitran Dalaman juga turut mempengaruhi keputusan yang akan dibuat oleh usahawan. Walau bagaimanapun, usahawan boleh mengawal unsur ini. Persekitaran Dalaman organisasi terdiri daripada unsur berikut:
· Struktur Organisasi
· Budaya
· Sumber



4.2 Pengaruh Persekitaran Makro

Sebelum ini telah dinyatakan persekitaran makro melibatkan unsur seperti politik dan undang-undang yang dibuat, ekonomi makro, teknologi dan kebudayaan sosial. Dalam bahagian ini, kita akan menerangkan kesemua unsur tadi dan pengaruhnya terhadap usahawan.


4.2.2 Politik dan undang-undang yang dibuat

Politik dan undang-undang yang dibuat adalah sebahagian dari persekitaran makro yang yang mana setiap kumpulan yang berlainan akan bersaing untuk memperolehi perhatian dan sumber. Ini adalah keadaan mana usahawan menggunakan kekuatan politik yang mereka ada. Selalunya usahawan terpaksa menerima unsur politik dan undang-undang yang dibuat untuk pelaburan (tugas) baru yang akan dibuat. Mereka perlu patuh dan menerima polisi, undang-undang yang dibuat dan peraturan dimana perniagaan tersebut dijalankan.


Politik & Undang-undang yang dibuat à Isu global à a) Halangan Perdagangan & tarif
b) Risiko politik
c) Perjanjian Perdagangan

à Isu nasional à d) Cukai
e) Peraturan

Isu Global
a) Halangan Perdagangan dan Tarif
Halangan perdagangan dan tarif dikenakan terhadap barangan dan perkhidmatan yang didagangkan dalam pasaran antarabangsa. Ini akan menghalang sumber aliran bebas dari negara lain selaku perlindungan kepada industri tempatan. Contoh: Sekatan Perdagangan telah dikenakan pada industri automobil di Malaysia.

b) Risiko Politik
Ini merujuk kepada kemungkinan untuk berlakunya ketidak stabilan, rasuah dan keganasan di dalam negara atau kawasan dimana perniagaan itu dilakukan. Di kawasan yang risiko politik yang tinggi, adalah sukar dan mahal untuk usahawan membeli, melindungi dan mengatur sumber. Risiko lain termasuk politik dan keganasan fizikal, pemerasan dan korupsi akan melibatkan rasuah atau pembayaran yang tidak beretika akan berlaku. Ini akan menambah kepada kos untuk pelaburan baru.

c) Perjanjian Perdagangan
Terdapat aliran untuk meningkatkan perjanjian perdagangan diantara negara. AFTA sebagai contoh. Usahawan Malaysia haruslah mempertimbangkan mengenai AFTA apabila membuat keputusan untuk berdagang di pasaran antarabangsa. Matlamat AFTA adalah untuk meningkatkan produtiviti ekonomi di dalam pasaran serantau.

Isu Nasional
d) Cukai
Ini merupakan faktor kepolitikan utama yang harus dihadapi oleh usahawan pada peringkat nasional. Kesan cukai atas operasi perniagaan adalah seperti berikut:
· Mengurangkan tunai yang sedia ada untuk pelabur perniagaan untuk melabur.
· Sesetengah cukai menguntungkan pada perniagaan tertentu sahaja dan merupakan keadaan yang merugikan kepada perniagaa lain.

e) Peraturan
Sebagai contoh peraturan adalah peraturan mengenai penggunaan dadah. Walau bagaimanapun, adakalanya perniagaan menerima kesan negatif terhadap peraturan tersebut. Ini melibatkan tambahan kos kepada perniagaan untuk kertas kerja, ujian, pemantauan dan pelaksanaan.

Kerana itu, usahawan haruslah menilai persekitaran politik sepenuhnya untuk kenal pasti ancaman atau peluang yang ada. Secara amnya, kesetabilan politik sesuatu negara dimana operasi perniagaan dilakukan akan memberikan peluang kepada usahawan untuk memulakan perniagaan atau mengembangkan perniagaan mereka.


4.22 Ekonomi

Persekitaran ekonomi memainkan peranan penting di atas kejayaan atau kegagalan sesuatu pelaburan. Persekitaran ekonomi makro melingkari kesemua produk dan penghasilan perkhidmatan, pengedaran, penjualan dan pengunaan. Usahawan perlu menganalisa persekitaran ini pada paras global, nasional dan tempatan dimana operasi perniagaan mereka dijalankan. Setiap perniagaan saling berhubung kait antara satu sama lain di dalam tiga tahap tadi pada persekitaran ekonomi makro. Walau bagaimanapun, usahawan harus mengenal pasti paras mana yang memberikan lebih banyak kesan kepadanya. Usahawan haruslah meninjau, memantau, meramalkan dan mentaksirkan keadaan makro ekonomi yang akan memberi kesan kepada pelaburan baru. Mereka haruslah berupaya untuk melihat perubahan terhadap ekonomi dan berupaya untuk menetukan pembolehubah yang berkaitan untuk dianalisa.

Di bawah disenaraikan soalan-soalan yang harus ditimbulkan oleh usahawan mengenai persekitaran ekonomi untuk pelaburan baru demi melihat secara keseluruhan iklim perniagaan.
· Apakah keadaan ekonomi semasa?
· Apakah suasana pasaran buruh?
· Adakah kadar faedah berbahaya atau stabil?
· Apakah nilai pertukaran mata wang?
· Berapa banyak firma yang ada di dalam industri yang sama?
· Adakah firma tersebut dalam berbagai saiz dan ciri, atau semua firma tadi serupa?
· Apakah pemusatan geographical firma di dalam industri tersebut?
· Adakah firma hanya memenuhi kehendak pasaran domestik?
· Adakah terdapat peluang untuk pergi ke pasaran antarabangsa?
· Apakah pertandingan semula jadi untuk perniagaan?

7 comments:

Zuraidah said...

Tahniah..boleh jugak baca-baca ilmu keusahawanan.

Pak Ngah: said...

:: Pak Ngah "pening" le sbb bila baca tak juga paham2. Ye le...umur dah lebih setengah abad...orang kata..otak dah "tumpoi"...dah berkarat...sebab bab2 ekonomi dan perniagaan ni dah Pak Ngah tinggalkan sejak ujung 1978 lagi. Nak buat camne....hehehe.

azlanlin said...

::KATA ORANG TUA: Gerak langkah mula tidak mengenal usia, yang penting apabila mula melangkah, teruskan langkah tersebut dengan pelbagai strategi...

aQQim said...

kagum sungguh akim dengan semangat membara pakndak/makndak menceburi dunia perniagaan MLM.
go pakndak go..

Sharifah Hassan said...

Salam,

Dah kena panaskan enjin blog nih..dah lama sejuk!

Boleh jalan jauh nih...naik highway!

Unknown said...

Salam hari Raya..
Seronok berhari raya tahun ni.. kawan-kawan saya suka berkongsi sekiranya saudara semua mahu.. sebuah pengendali blog menyediakan kemudahan blogger tanpa had mukasurat dan berbagai kemudahan didalam blog dan mendapat kepuasan dalam menyediakan blog yg tiada had.
Sila lawati:
http://eman.blogstarz.my atau hubungi saya 019 9047100

Suraj said...

Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.